Jak Polacy obdarowują najbliższych? Najnowszy raport w Walentynki
Wpisany przez s.z.   
poniedziałek, 12 lutego 2024 16:00

Jak Polacy obdarowują najbliższych? Najnowszy raport w Walentynki

Od 50 do 200 zł – to najczęstszy przedział kwotowy, w jakim Polacy kupują prezenty swoim najbliższym. Choć wśród rodzajów upominków wciąż najpopularniejsze są te materialne, w szczególności słodycze, kosmetyki czy kwiaty, to coraz częściej decydujemy się na wręczanie prezentów w formie przeżyć m.in. masaży, wyjść do restauracji, a także ekstremalnych doznań. To wnioski płynące z najnowszego badania pt. „Jak obdarowujemy najbliższych? Prezentowe zwyczaje Polaków” zrealizowanego dla Wyjątkowego Prezentu, który marka prezentuje z okazji Walentynek.

Święto zakochanych to zawsze czas wzmożonych zakupów. Z tego powodu warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób obdarowujemy najbliższych. Szczególnie że Polacy chętnie angażują się w celebrowanie Walentynek. Z danych zaprezentowanych przez Wyjątkowy Prezent wynika, że średnio na tę okazję kupujemy przynajmniej jeden prezent. Jakich produktów zazwyczaj poszukujemy, chcąc kogoś uszczęśliwić, ile jesteśmy w stanie za nie zapłacić oraz które stają się coraz popularniejsze?

Zakupy prezentów – gdzie i za ile?

Badanie pokazuje, że najczęściej dokonujemy tego rodzaju zakupów online, zarówno korzystając ze sklepów internetowych, jak i znanych platform zakupowych – zwykle lub prawie zawsze robi tak co trzeci z nas. Na kolejnym miejscu plasują się galerie handlowe, które specjalnie w tym celu odwiedza 14 proc. respondentów. Ile jesteśmy w stanie wydać na prezenty?

Przeważnie prezentów poszukujemy w przedziale od 50 do 100 zł za sztukę – taką odpowiedź deklaruje 42 proc. ankietowanych. Z kolei co trzeci Polak przeznacza na nie od 101 do 200 zł.

„Widzimy, że nasze prezentowe budżety potrafią być zróżnicowane. Co ciekawe co dziesiąty z nas wskazuje zarówno kwotę do 50 zł, jak i między 201 a 300 zł. Dlatego tak ważne jest, by firmy oferowały produkty bądź usługi na każdą kieszeń” – mówi Marcin Rumiński, Kierownik Działu Współpracy z Partnerami i Marek Własnych marki Wyjątkowy Prezent.

Upominki materialne, ale nie tylko

Polacy wciąż najchętniej decydują się na zakup tradycyjnych kategorii prezentowych. 2/3 z nas deklaruje wybór słodyczy i jedzenia oraz kosmetyków. Co drugi zaś wybiera kwiaty lub alkohol.

„Okazuje się jednak, że coraz częściej myśląc o prezencie, sięgamy po Vouchery na przeżycia. Kupuje je co trzeci z nas. Taki Voucher pozwala na zrealizowanie wielu ciekawych aktywności jak np. kolacja w ciemności, lot balonem, masaż tajski czy przejazd samochodem wyścigowym. Możliwości jest wiele i w decyzji może ograniczać nas niemal wyłącznie wyobraźnia. W porównaniu do ubiegłego roku widzimy wzrost zainteresowania kategorią prezentów niematerialnych. W 2023 roku kupiło lub partycypowało w zakupie Vouchera na przeżycie 59 proc. Polaków, o 6 proc. więcej niż rok wcześniej” – tłumaczy Dominika Cyganowska, Brand Manager marki Wyjątkowy Prezent.

Uroda, kultura i... skok na bungee

Z badania wynika, że co drugi Polak, decydując się na Voucher w formie przeżyć, wybiera oferty z kategorii masaż/uroda, a co trzeci z obszaru kultura. 20 proc. z nas kupuje Voucher na ekstremalne przeżycia, np. jazdę szybkim autem czy skok na bungee, a 18 proc. lot balonem, szybowcem czy paralotnią.

„Dane pokazują, że Polacy doceniają taką formę prezentu – aż 81 proc. ankietowanych chciałoby otrzymać prezent w postaci Vouchera na atrakcje niematerialne. Jak wskazują odpowiedzi, z jednej strony zwykle na takie aktywności szkoda nam pieniędzy z domowego budżetu, więc cieszymy się, że ktoś daje nam możliwość na zrobienie czegoś niecodziennego. Z drugiej przeżycia i wspomnienia są często cenniejsze niż rzeczy materialne. Co więcej, połowa Polaków sądzi, że w ten sposób mogą spełnić marzenia bliskiej osoby” – dodaje Dominika Cyganowska.

Choć Polacy widzą wiele zalet takich prezentów, to wśród respondentów pojawiają się także pewne obawy. Wśród 19 proc osób, które nie chciałoby otrzymać Vouchera na przeżycia, co trzecia stwierdza, że nie lubi takich atrakcji, a co czwarta sądzi, że trudno trafić w gust osoby obdarowywanej.

Top 3 najlepsze prezenty na Walentynki

Wyniki badania obrazują, jakie mamy ogólne zwyczaje związane z zakupem i wyborem prezentów. Które prezenty cieszą się największym zainteresowaniem w święto zakochanych?

„Z naszej wewnętrznej analizy wynika, że trzema najpopularniejszymi kategoriami prezentów walentynkowych w ubiegłym roku były kulinaria, beauty i SPA oraz aktywności w powietrzu. Jeśli chodzi o konkretne atrakcje, to w tygodniu poprzedzającym 14 lutego klienci w szczególności wybierali niecodzienne kolacje dla dwojga np. organizowane w całkowitej ciemności czy w podwodnym tunelu oraz loty balonem” – podsumowuje Marcin Rumiński.

Badanie pt. „Jak obdarowujemy najbliższych? Prezentowe zwyczaje Polaków” zostało zrealizowane w dniach 30.10 – 3.11 2023 roku na ogólnopolskiej próbie 1054 respondentów w wieku 18-55 lat, którzy w ciągu ostatnich 12 miesięcy zakupili jakikolwiek prezent.


Wyjątkowy Prezent to pierwsza w Polsce firma, oferująca prezenty w formie niezwykłych przeżyć. Podwodna Kolacja, wypad za miasto, relaks w spa czy jazda za kierownicą Lamborghini to tylko drobna część oferty, którą posiada Wyjątkowy Prezent. W jej skład wchodzi wiele tysięcy pomysłów na prezent, które zrealizować można na terenie całej Polski. Vouchery, Pakiety Przeżyć i Karty Podarunkowe Wyjątkowego Prezentu można wręczyć każdemu i na każdą okazję - dostępne są one w sklepach stacjonarnych na terenie całej Polski i on-line na wyjatkowyprezent.pl.

/źródło - /